وبلاگ

دانستنی‌های جالب درباره پوشش‌های سنتی مردم چین

لباس سنتی چین
بلاگ

دانستنی‌های جالب درباره پوشش‌های سنتی مردم چین

چین کشوری با قدمت چند هزار ساله است. بنابراین تعجبی ندارد اگر در طول زمان لباس‌ها و فرهنگ‌های متفاوتی در چین شکل گرفته باشد. لباس‌های سنتی چینی حتی در پوشش سایر کشورها مانند ژاپن و کره هم موثر بوده است. بسیاری از آرایش‌های رایج در ژاپن در حقیقت از چین ناشی شده است.

چین کشوری با وسعت و قدمت زیاد

یک راه عالی برای شناخت تفکر یک ملت شناخت لباس‌های سنتی و فرهنگ عمیق آن کشور است. نمادهای زیادی در لباس‌های سنتی یک کشور وجود دارد که بیانگر نحوه زندگی آنها در طول تاریخ است. با توجه به تاریخ طولانی که چین دارد حرف زیادی درباره لباس‌های سنتی چین وجود دارد.

کسانیکه به یادگیری زبان چینی علاقه دارند حتما دوست دارند درباره فرهنگ و تمدن این کشور هم بدانند. دوره‌های آموزشی لرنینگ چاینیز به شما کمک می‌کند که به زبان چینی مسلط شوید و در کنارش درباره فرهنگ مردمان چین هم بیشتر بدانید.

چین دوران متفاوتی را گذرانده است و در هر کدام از این دوران‌ها نوعی از پوشش در آن رایج بوده است. اما برخی از این لباس‌ها مشهورتر هستند و حتی امروزه در مراسم خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. قدمت و وسعت چین آنقدر زیاد است که می‌شود ساعت‌ها درباره لباس‌ها و فرهنگ مردمانش صحبت کرد اما در اینجا به معرفی برخی از مشهورترین لباس‌های سنتی چینی اکتفا می‌کنیم.

در چین باستان لباس جایگاه افراد را مشخص می‌کرد. هر کسی اجازه و توان پوشیدن لباس‌های ابریشمی را نداشت و برخی رنگ‌ها مانند زرد تنها مخصوص پادشاهان بود. هرچه تزیینات و زیورآلات مورد استفاده در لباس‌ها بیشتر بود آن لباس به قشر مرفه‌تر تعلق داشت. در واقع با یک نگاه به لباس افراد به راحتی می‌شد طبقه اجتماعی و جایگاه آنها را حدس زد.

بیشتر بخوانید:  هرآنچه باید درباره آزمون مهارت زبان چینی استاندارد یا HSK بدانید (قسمت دوم)

مشهورترین لباس‌های سنتی چینی

لباس اژدها: لباس اژدها جامه مخصوص پادشاه بود که به شکل روزانه مورد استفاده قرار می‌گرفت. در چین اژدها نمادی مهم از قدرت است چراکه تصور می‌شود این جانور شگفت‌انگیز از آسمان‌ها بر زمین آمده است. البته حیوانات دیگری هم مانند مار و عقاب به عنوان نماد در پوشاک چینی مورد استفاده بودند. لباس اژدها یقه گرد، آستین بلند و تزیینات بسیاری داشت و حتما زرد رنگ بود.

هان‌فو: از مشهورترین لباس‌های چینی لباس‌هایی معروف به هان فو هستند. هان‌فو در زبان چینی به معنای لباس است. این لباس‌ها جامه‌ای بودند که مردم هان تا قبل از سلسله مینگ می‌پوشیدند. طرح این لباس چندان پیچیده نیست. اما برای آماده کردنش از پارچه‌های گرانبهایی استفاده می‌شد.

هان‌فو آستین‌های بلند و گشادی دارد. طرف چپ لباس بر روی سمت راست می‌آید و با کمربندی بسته می‌شود به این شکل یقه لباس به شکل هفت دیده می‌شود. هان‌فو بلند است و تا مچ پا را می‌پوشاند. هم مردان و هم زنان از این پوشش استفاده می‌کردند.

چانگ سام و مانچو: چانگ سام یا چی‌پاو محبوب‌ترین لباس سنتی چینی است که بیش از هر لباس سنتی چینی در دنیا مشهور شده است. البته این لباس از تغییر و ترکیب مانچو با لباس‌های غربی به وجود آمده. مانچو در واقع یک پوشاک مردانه است. کتی نسبتا ساده تا کمر با یقه ایستاده.

چی‌پاو یک پیراهن زنانه است. سیلوئت چی‌پاو تنگ و بلند است. این لباس آستین‌های کوتاه و یقه ایستاده دارد. عموما در دو طرف چی‌پاو دو چاک بلند ایجاد می‌کنند. در ورژن سنتی این لباس از یک شال برای بستن آن استفاده می‌شده هرچند امروزه می‌توانید پیراهن‌هایی با دوخت مدرن را ببینید که کمی با لباس اصلی متفاوت هستند.

بیشتر بخوانید:  برای مهاجرت به چین کدام شهرها مناسب‌اند؟

شنی: شنی بیشتر توسط دانشمندان و مقامات دولتی پوشیده می‌شد. ترکیب اصلی این لباس مانند لباس سنتی دیگری با نام پین فو است و آستین‌های بلند و گشادی دارد. در حقیقت شنی از پین‌فو الهام گرفته شده و بعدا کمی تغییر و تحول پیدا کرده است.

شنی در انگلیسی با نام پوشاک عمیق شناخته می‌شود و در لغت به معنای پیچیدن بدن در عمق پارچه است. این لباس در آیین‌های رایج ژو شی مورد پسند قرار گرفت و در سلسله ژو رایج شد. در سلسله هان، شنی به صورت دو نوع لباس دیگر تکامل یافت: کوجوپائو و ژیجوپائو. سپس به لباس رسمی برای مقامات علمی در سانگ و مینگ چین تبدیل شد.

آوازه شنی همچنین به گوریو و ژاپن رسید و بر لباس‌های کره و ژاپن تأثیر گذاشت. در کره این لباس با نام simui نامیده می‌شود و پیروان کنفوسیوسیسم در گوریو و چوسون این لباس را می‌پوشیدند.

کت مائویی: اصلی‌ترین پوششن مردمان چین (بیشتر آقایان) بعد از تاسیس جمهوری خلق چین نوعی کت نظامی بود که به آن ژونگ شان ژوانگ می‌گویند. این لباس از ترکیب لباس سنتی چینی و لباس‌های غربی توسط سان یات‌سن به وجود آمد و به لباس محبوب رهبر چین مائو تبدیل شد.

از آنجاییکه که مائو این کت را تقریبا همیشه به تن می‌کرد، در غرب به نام لباس مائویی مشهور شد. رهبرهای چین حتی امروزه در برخی از مراسم‌ها مانند رژه نظامی از این لباس استفاده می‌کنند. ژونگ شان ژوانگ یک کت با یقه کوتاه منحنی و جیب‌های پاکتی است که بیشتر در رنگ‌های تیره و خاکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با اپلیکیشن‌های پرکاربرد در چین

زیورآلات در چین باستان

زیورآلات در زمان چین باستان از اهمیت زیادی برخوردار بودند. مانند لباس‌های سنتی چینی، اکسسوری‌ها هم جایگاه افراد را مشخص می‌کردند. در آن زمان نقره محبوبیت و ارزش زیادی داشت و در زیورآلات گرانبها از نقره استفاده می‌شد. گوشواره چندان رایج نبود و به جای آن گیره سر برای زنان و کمربند برای مردان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بسیاری از مردمان چین رنگ آبی را برای تزیین زیورآلات خود استفاده می‌کردند و این رنگ طرفداران زیادی داشت. برای ثروتمندان و افراد مرفه زیورآلات دیگری مانند کلاه‌های خاص هم رایج بود.

امروزه بعد از گذشت چند صد سال لباس‌های محلی چینی همچنان محبوب هستند. بسیاری از جوانان چینی برای ازدواج خود از لباس‌های محلی استفاده می‌کنند و در این بین لباس عروس قرمز سنتی چینی هنوز محبوب است. لباس عروس سنتی در چین انواع مختلفی دارد که بیشتر آنها به رنگ قرمز هستند. قرمز در فرهنگ چین نماد خوش شانسی و شادی است. علاوه بر لباس عروس مردمان چین در فستیوال‌ها و مراسم‌های خاص از لباس‌های سنتی استفاده می‌کنند.

اگر به یادگیری زبان چینی علاقه دارید لرنینگ چاینیز در این مسیر همراه شما خواهد بود. یادگیری زبان چینی با تکنیک‌های بروز، در کنار شناخت سرزمین زیبای چین می‌تواند یک تجربه مفید و جذاب باشد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare