وبلاگ

شهرهای مهم چین را بشناسیم

بلاگ

شهرهای مهم چین را بشناسیم

امروزه کیست که نداند چین پرجمعیت‌ترین کشور جهان است؟ همه می‌دانیم که چین با قدمتی چندهزارساله گستره فرهنگی، جغرافیایی و قومی بسیار متنوعی دارد. برخی از شهرهای چین همچون پکن و شانگهای و هنگ‌کنگ چنان معروفند که تقریبا هرکسی در جهان نام آن‌ها را می‌داند. شناخت شهرهای مهم چین برای افراد مختلف و به دلایل متنوعی می‌تواند جذاب و مفید باشد. به جز مسافران و مهاجران و دانشجویانی که به چین می‌روند، علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ نیز به شناخت شهرهای مهم چین اهمیت می‌دهند. در این یادداشت قصد داریم شما را با ۷ شهر مهم در چین آشنا کنیم و بفهمیم که هر شهر به چه چیزی معروف است.

پکن یا بیجینگ

امروزه اغلب مردم دنیا پایتخت چین را با نام بیجینگ می‌شناسند. ما ایرانی‌ها هنوز از نام قدیمی و سنتی پکن استفاده می‌کنیم. بیش از هزار سال است که تمرکز قدرت سیاسی چین در پکن وجود دارد. امپراطورها در شهرممنوعه زندگی می‌کردند که  بنای آن هنوز نیز باقی مانده و تبدیل به مکانی توریستی شده است. دیوار بزرگ چین که به منظور اقدامات امنیتی و مرزی ساخته شده بود نیز در پکن بنا شده است. معبد بهشت و کاخ تابستانی که از مکان‌های تاریخی و توریستی چین است در پکن قرار دارد. پکن بیش‌ترین جمعیت کمونیست‌های جهان در یک شهر را در خود جای داده است و بناهای یادبود مائو، رهبر کمونیسم چینی، هنوز در این کشور دارای قدر و منزلت است. با این‌حال در سال‌های اخیر بسیاری از جوانان و تحصیل‌کرده‌ها ایده‌های سنتی مائوییستی را رها کرده‌اند و به توسعه و مدرنیزاسیون علاقه نشان داده‌اند. درواقع اگر سری به پکن بزنید یا عکس‌های آن را در اینترنت جستجو کنید می‌بینید که با تصورکلیشه‌ای مردم از یک شهر کمونیستی (همچون ساختمانهای مهیب و بدقواره در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی) چقدر فاصله دارد و تا چه اندازه پرشور و مدرن شده است.

بیشتر بخوانید:  اطلاعیه برگزاری آزمون تعیین سطح زبان چینی سال 1401

شانگهای

شانگهای بزرگ‌ترین شهر چین با بیش از بیست میلیون نفر جمعیت است. بندر شانگهای بزرگ‌ترین مکان واردات و صادرات در چین است. درواقع تمام اجناسی که می‌خرید و روی آن نوشته شده:‌Made in China از شانگهای به خانه شما سفر کرده‌اند.  مهم‌ترین صنایع چینی از متالورژی تا ماشین‌سازی و کشتی‌سازی، از صنایع شیمیایی تا محصولات الکترونیک و بسیاری صنایع دیگر در شانگهای وجود دارند. بندر شانگهای شلوغ‌ترین بندر جهان است و همین امر آن را تبدیل به شهری پررفت‌وآمد و ثروتمند کرده است. شانگهای در زمره یکی از بزرگ‌ترین و ثروتمندترین شهرهای جهان قرار می‌گیرد و این مساله موجب افتخار اهالی این شهر است. برای چینی‌ها نیز شانگهای نماد موفقیت اقتصادی کشورشان در سال‌های اخیر است.

هنگ کنگ

هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ مستعمره انگلیس بود و پس از صد سال دوباره جزوی از چین شد. جمعیت هنگ‌کنگ حدود ۷.۵ میلیون نفر و از مراکز مالی و صنعتی چین است. به جز این موارد، هنگ‌کنگ شهری با مکان‌های دیدنی بسیار و از همین‌رو مقصد توریستی بسیاری از مردم جهان است. معماری هنگ کنک هم بسیار جالب توجه است و ترکیبی از معماری سنتی چین، معماری انگلیسی دوران استعمار و معماری مدرن را در خود جای داده است. پرسه زدن در خیابان‌های هنگ‌کنک برای بسیاری از مردم تجربه‌ای خوشایند و به یاد ماندنی است. بخش زیادی از فرهنگ چین که از طریق سینمای رزمی به غرب عرضه شده ریشه در هنگ کنک دارد. از بروس لی تا جکی چان بسیاری از فیلم‌های پرفروش و محبوب و رزمی چینی در هنگ کنگ یا با همکاری بازیگران رزمی‌کار هنگ کنگی ساخته شده‌اند.

کانتون یا گوانگ ‌ژو

گوانگ‌‌ژو مرکز مهندسی چین است. بسیاری از کسانی که به کار در مهندسی و صنایع مشغولند، احتمالا نام گوانگ‌ژو را شنیده‌اند. نام قدیم این شهر کانتون بود و غذا و زبان کانتونی نیز بازمانده آن دوران است. امروزه زبان کانتونی در سراسر جنوب شرقی چین صحبت می‌شود. گوانگ‌ژو سومین شهر بزرگ چین و بسیار ثروتمند و شلوغ است. گوانگ ژو هم مانند شانگهای شهر بندری مهمی است و حدود ۱۵ میلیون نفر جمعیت دارد.

بیشتر بخوانید:  جاذبه‌های گردشگری چین

ماکائو

ماکائو شبه‌جزیره‌ای کوچک در جنوب چین است که تا سال ۱۹۹۹ مستعمره پرتغال بود و سپس اداره‌ی آن به دست دولت چین سپرده شد. بنابراین معماری، زبان و فرهنگ پرتغالی در این شهر عمیقا ریشه دوانده است. ماکائو بسیار کوچک و کم‌جمعیت است. حدود نیم میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و از مناطق استراحت و گردشگری بسیاری از ثروتمندان جهان است. کازینوها و کلوپ‌های شبانه در ماکائو بسیار معروفند و شب‌های روشن و زنده‌ای دارد.

چنگدو

چنگدو در جنوب غربی چین واقع شده و مرکز استان زیچوان است. چنگدو شهری توریستی با جذابیت‌های طبیعی بسیار زیاد است. پانداهای معروف چینی اغلب در این منطقه زندگی می‌کنند. از همین رو رفت و آمد توریست‌ها به این شهر موجب رونق گرفتن اقتصاد آن شده و شوری به شهر بخشیده است. چنگدو را به عنوان یکی از زنده‌ترین شهرهای چین می‌شناسند. در چنگدو بناهای تاریخی و باستانی متعددی نیز وجود دارد. مردم از سراسر جهان برای دیدن پانداها و بناهای تاریخی چنگدو به این شهر سفر می‌کنند.

هانگ‌ ژو

هانگ‌ژو جزو مهم‌ترین شهرهای توریستی چین است. مکان‌های تاریخی مربوط به دوره‌های متعدد حکومت‌های چین در کنار طبیعت زیبا آن را به یکی از جذاب‌ترین مقاصد جهانگردان و مسافران تبدیل کرده است. به‌علاوه هانگ‌ژو در مهندسی و صنعت شهری مدرن و پیشرو است و از شانگهای تنها ۱۸۰ کیلومتر فاصله دارد و همین امر آن را تبدیل یه شهری مهم می‌کند.

ووهان

ووهان پرجمعیت‌ترین شهر مرکز چین است و جمعیتی نزدیک به ۱۲ میلیون نفر را در خود جای داده است. ووهان شهری استراتژیک در چین محسوب می‌شود وراه‌آهن‌‌ها و اتوبان‌های ووهان این شهر را به نقاط استراتژیک و مهمی در چین مرتبط می‌کند. به جز این موارد، جالب است بدانید که ووهان تاریخ و فرهنگی غنی و جذاب دارد و قدمت آن به ۳۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد. تصور کنید در این شهر چه میزان بناهای تاریخی و موزه برای دیدن پیدا می‌شود! در زمان‌های دور ووهان مدتها مرکز تجارت و دادوستد در چین بوده است و بنابراین شهری متمدن با معماری منحصربه فرد محسوب می‌شده است. امروزه نیز بسیاری از تاجران برای کار و داد و ستد به این شهر سفر می‌کنند. ووهان برای بسیاری از مردم جهان نامی آشناست، چون اولین شهری‌است که ویروس همه‌گیر کووید ۱۹ در آن شناسایی و به تمام جهان منتقل شد!

بیشتر بخوانید:  داستان ساختمان سفارت ایران در پکن

 

۷شهری که نام بردیم تنها شهرهای مهم چین نیستند. از آن جا که چین بسیار بزرگ و پهناور و صنعتی است هر شهر آن بسته به هدف مسافران و مهاجران و دانشجویان می‌تواند مقصد مناسبی باشد. برای مثال اگر توریست هستید به‌هیچ‌وجه پکن را از دست ندهید. در عین‌حال شهرهای صنعتی مثل گوانگ‌ژو و شانگهای برای مهندسین و تاجران شهرهای مناسبی است. درنهایت طبیعت چین چنان زیبا و دیدنی و آثار تاریخی آن چنان شگفت‌انگیز و متنوع است که به جز صحرا و کوهستان‌های چین تقریبا به هرکجا که قدم بگذارید مکان‌ دیدنی کم نمی‌آورید! اگر تجربه سفر به چین داشته‌اید تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. به نظر شما کدام شهرهای چین دیدنی‌تر و جذاب‌تر بودند؟ نظرات خود را در کامنت‌ها برای ما بنویسید.

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare