وبلاگ

جاذبه‌های گردشگری چین

china politics main
بلاگ

جاذبه‌های گردشگری چین

چین با جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده‌اش هر ساله هزاران نفر را از سراسر جهان به سوی خود می‌خواند. زیبایی‌های چین شامل معماری سنتی، بناهای  تاریخی چندهزار ساله، حیوانات بومی جالب، کوهستان‌ها، رودخانه‌ها و جنگل‌های خارق‌العاده می‌شود. هر کس که قصد سفر به چین دارد ناچار است از میان هزاران مکان دیدنی چند مکان را انتخاب کند. تنوع این جاذبه‌های گردشگری در کنار پهناوری چین امکان دیدار از تمام نقاط زیبای این کشور را از هر مسافری می‌گیرد. بنابراین تصمیم گرفتیم در این یادداشت به معرفی ۱۲ مکان مهم چین بپردازیم که دیدن آن می‌تواند تاثیری به‌یادماندنی بر هر فردی بگذارد.

1.     دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین احتمالا برای همه ما از بچگی نامی آشناست. چینی‌ها به آن «چانگ چِنگ» می‌گوید که به معنی «دیوار بلند» است و بیش از ۶۰۰۰کیلومتر طول دارد (یعنی سه برابر طول ایران از دریای خزر تا خلیج فارس!) و شرق تا غرب چین را به هم متصل می‌کند. ارتفاع دیوار چین به طور میانگین ۶ تا ۸ متر است و در برخی قسمت‌ها تا ۱۶ متر هم می‌رسد. پهنای آن به قدری است که پنج اسب یا ده فرد بتوانند همزمان عبور کنند. در میانه این دیوار چندین برج دیده‌بانی و دژ ساخته شده است. قدمت این دیوار به قرن هفت پیش از میلاد می‌رسد و مهم‌ترین قسمت‌های آن در سال ۲۱۰ قبل از میلاد ساخته شد و ساخت آن تا قرن ۱۵ طول کشید. امروزه دیدنی‌ترین بخش دیوار در شمال غربی پکن و در ۱۳۰ کیلومتری این شهر واقع است و به راحتی می‌توان با سرویس‌های حمل و نقل عمومی به آنجا رسید.

2.     شهر ممنوعه و قصر سلطنتی پکن

شهر ممنوعه یا «زیجین‌چِنگ» که به قصر سلطنتی نیز معروف است، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عمارت در چین است. این قصر در مرکز پکن واقع شده و مکانی است که نباید فرصت دیدار آن را از دست داد. ساخت این قصر در زمان سلسله یوآن و در قرن ۱۳ آغاز شد و عمارتی که امروزه وجود دارد در قرن ۱۵ ساخته شده است. با قدم زدن در درون شهر ممنوعه می توانید تاریخ چین را در کنار خود احساس کنید؛ چراکه شاهد زندگی ۲۴ امپراتور سلسله مینگ و چینگ بوده است. در دوره اقامت امپراتور هیچ‌کس به جز خانواده سلطنتی و خدمتکارانشان اجازه ورود به شهر ممنوعه را نداشت. این قصر ۷۲۰ هزار مترمربع مساحت دارد و دیوارهای آن حدودا ده متر ارتفاع دارند. دیدار از شهر ممنوعه ساعت‌ها طول خواهد کشید. اگر به آن‌جا رفتید دیدار از این چند مکان اصلی را از دست ندهید: تالار هارمونی، تخت شاهی ۳۵ متری امپراتور، موزه قصر، تالار ضیافت امپراتور، میدان تیانان‌من، معبد بهشت.

بیشتر بخوانید:  دانستنی‌های جالب درباره پوشش‌های سنتی مردم چین

3.     ارتش تراکوتا در ژیان

در دهه ۷۰ میلادی زمانی که کشاورزان در حال کندن چاه آب بودند با یکی از مهم‌ترین آثار باستانی چین روبرو شدند: ارتش تراکوتا. سه گودال بزرگ که شامل مجسمه ۸هزار سرباز به اندازه واقعی انسان ،۵۲۰ اسب، ۱۰۰ ارابه و چندین فرد غیرنظامی  بود. همه این مجسمه‌های برای محافظت از قبر یک امپراتور در سال ۲۸۰ قبل از میلاد ساخته شده‌اند. این مکان یکی از توریستی‌ترین بخش‌های چین و از مهم‌ترین یافته‌های باستان‌شناسانه جهان است.

4.     قصر تابستانی پکن

قصر تابستانی حدود ۱۵ کیلومتر با پکن فاصله دارد. این مکان دیدنی یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در چین است و اگر به پکن می‌روید دیدن آن را از دست ندهید. این قصر در سال ۱۱۵۳ ساخته شده است و دریاچه بزرگی که در کنار آن وجود دارد حدود قرن ۱۵ احداث شد. بخش‌های دیگر این قصر مانند ساختمان تئاتر بزرگ در قرن ۱۹ ساخته شد تا مکانی برای اجرای نمایش‌ها و موسیقی سنتی چینی باشد.

5.     قایق سواری در رودخانه لی، گیلین

شهر کوچک گیلین در شمال شرقی گوانگ‌ژی به‌خاطر زیباترین روستاهای چینی و رودخانه لی بسیار معروف شده است. این رودخانه از میان شهر گیلین و کوه‌های اطراف آن می‌گذرد. رودخانه لی در طی قرن‌ها چنان زیبا و معروف بود که هنرمندان و شاعران زیادی با الهام از آن آثار هنری به‌یادماندنی و مهمی تولید کرده‌اند. بهترین انتخاب برای دیدن این شهر سوار شدن بر قایق‌های سنتی ساخته شده از چوب بامبوست که گردشگران را در طول رودخانه می‌گرداند تا از شهر و مناظر طبیعی و زیبای آن لذت ببرند.

6.     پارک پاندا در چنگدو

مسلما سفر به چین بدون دیدار از پانداهای زیبا و دوست‌داشتنی چیزی کم خواهد داشت. هرچند پانداهای چینی در باغ‌وحش‌های مختلف چین وجود دارند اما بهترین مکان برای دیدن این حیوانات بامزه، چنگدو واقع در استان سیچوان است. چنگدو مکان طبیعی زیست آنان است. در این مکان می‌تواند حدود ۸۰ پاندا را ببینید که با خیال راحت به زندگی روزمره خود می‌پردازند، به بچه‌هایشان شیر می‌دهند و شیطنت می‌کنند. اگر امکانش را دارید دیدار از پانداها را به صبح‌ها موکول کنید، چراکه در ساعات اولیه روز بیشترین جست و خیز را دارند.  

بیشتر بخوانید:  تنوع غذایی در چین امروز

7.     رودخانه یانگتزه و سه دره

رودخانه یانگتزه در چین به «چانگ جیان» معروف است که به معنای «رودخانه بلند» است. این رودخانه حدود ۶هزار کیلومتر طول دارد و به درازای دیوار چین است. رودخانه یانگتزه مهم‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه چین است و پس از آمازون و نیل طولانی‌ترین رودخانه جهان است. این رودخانه از تبت در شرق چین آغاز و به شانگهای در غرب چین می‌رسد. یانگتزه به مدت ۲۰۰۰ سال مهم‌ترین مسیر حمل و نقل در چین بود و حدود یک چهارم زمین‌های کشاورزی چین را در برمی‌گیرد. طولانی بودن این رودخانه به افراد اجازه می‌دهد در نقاط مختلف کشور از آن دیدن کنند. با این‌حال دیدنی‌ترین و توریستی‌ترین بخش آن میان شهرهای فنگجیه و ییچانگ واقع شده است. در این بخش‌ها قایق‌های لوکس و توریستی برای گردش در رودخانه وجود دارد تا مناطق دیدنی و دره‌ها و کوهستان‌های مسحور کننده اطراف را به بازدیدکنندگان نشان دهد.

8.     باغ‌های سنتی سوژو، جیانگسو

این باغ‌ها از جمله مهم‌ترین باغ‌های تاریخی در جهان هستند. بنابراین اگر به چین سفر کردید فرصت دیدار از آن‌ها را از دست ندهید. برای دیدن این باغ‌های قدیمی باید به استان جیانگسو بروید. تاریخ ساخت آن به حدود قرن ۱۲ بازمی‌گردد و حدود ۲۷۰ باغ در آن حوالی در حال احداث بود. میان باغ‌های مختلف آن معروف‌ترین و دلچسب‌ترین منظره مربوط به باغ پرسه‌زنی (garden of lingering) است و در حدود سال ۱۸۰۰ در دوره امپراتوری مینگ ساخته شده است.

9.     قصر پوتالا در تبت

یکی دیگر از سازه‌های تاریخی و شناخته‌شده چین قصر پوتالا در تبت است که در شهر لاسا واقع شده است. این قصر دژی بود که مکان زندگی دالایی لاما (رهبر دینی بوداییان تبت) محسوب می‌شد و قرن‌ها مرکز قدرت سیاسی و مذهبی منطقه بود. قصر پوتالا شامل دو قصر است. یکی قصر قرمز و دیگری قصر سفید که در قرن ۱۷ ساخته شده‌اند.

10. مقبره روشنایی: بنای یادبور امپراتوری شمالی شنیانگ

احتمالا با نام چینی این مقبره آشنا باشید. چینی‌ها به آن «شائولینگ» می‌گویند که به معنای «مقبره روشنایی» است. این معبد در میان کوهستان‌های شمال شرق چین  و در شهر قدیمی شنیانگ واقع شده است و به «مقبره سلطنتی شمالی» نیز معروف است. این بنا مهم‌ترین مکان گردشگری شمال شرق چین است و مقبره‌های سلسله چینگ و مینگ در آن واقع شده‌اند. ترکیبی از معماری سنتی چین و معماری جدیدتر در اواخر امپراتوری چینگ در این مکان به چشم می‌خورد. مساحت آن به بیش از ۱۸۰هزار مترمربع می‌رسد و در دوره امپراتور هوانگ تایجی در قرن ۱۷ ساخته شد و ساخت آن حدود ۸ سال طول کشید. در میانه این بنا راهرویی به نام «مسیر ارواح» وجود دارد که متشکل از ستون‌ها و مجسمه‌های زیبایی شامل اسب‌های مورد علاقه امپراتور است.

بیشتر بخوانید:  یادگیری زبان چینی در آموزشگاه بهتر است یا با معلم خصوصی؟

11. بودای عظیم‌الجثه لِشان، استان سیچوان

یک گفته قدیمی چینی می‌گوید: کوهستان بوداست و بوا کوهستان است. اگر به استان سیچوان می‌روید به جز پانداها دیدار از بودای عظیم‌الجثه کوهستان را از دست ندهید.  بودای لشان ۷۱ متر ارتفاع دارد. ساخت این مجسمه خارق‌العاده در سال ۷۱۳ میلادی آغاز شد و ۹۰ سال بعد پایان یافت. این مجسمه بزرگترین بودای جهان است و برای ساخت آن سنگ‌های صخره‌ای بلند تراش داده شده است. این کوهستان تبدیل به یکی از توریستی‌ترین نقاط چین شده است و به جز گردشگران، بسیاری از بودائییان معتقد نیز هرساله از آن دیدن می‌کنند. اطراف این مجسمه نیز دیدنی است و امکانات تفریحی بسیاری در آن وجود دارد.

12. پارک جنگلی ملی ژانگ‌جیانجیه، استان هونان

پارک ملی ژانگ‌جیانجه یکی از الهام‌بخش‌ترین نقاط دیدنی چین است. این پارک طبیعی و اعجاب‌آور شامل چندین صخره ستون مانند است که منظره را شبیه به یکی از لوکیشن‌های فیلم‌های علمی-تخیلی با موضوع موجودات فضایی کرده است! یکی از بلندترین ستون‌های سنگی در این پارک طبیعی حدود ۱۸۰۰ متر ارتفاع دارد و امروزه به «کوه ستایش آواتار» معروف شده است. این مکان برای بسیاری از گردشگران چندان شناخته شده نیست. با این حال دیدن از آن می‌تواند تبدیل به یکی از به‌یادماندنی‌ترین روزهای زندگی‌تان شود.

 این دوازده مکان دیدنی قطعا بخش کوچکی از هزاران مکان کوچک و بزرگ و معروف یا گمنام در چین است. پیشنهاد می‌کنیم زمانی که به هر یک از استان‌هایی که از آن نام بردیم وارد شدید، دیدار از این مکان‌ها را از دست ندهید. حالا نوبت شماست که تجربه خود را برایمان بگویید. اگر پیش از این از مکان‌هایی که در این یادداشت به آن اشاره کردیم دیدن کرده‌اید، خوشحال می‌شویم که تجربه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare