وبلاگ

چند داستان جالب درباره تاریخ چین

china-politics-2
بلاگ

چند داستان جالب درباره تاریخ چین

تاریخ چین

اغلب مردم چین معتقدند که تمدن و تاریخ این کشور به پنج هزار سال پیش برمی‌گردد. با این‌حال اگر ملاک تاریخی را کاوش‌های باستان‌شناسانه قرار دهیم این تاریخ به سلسله شانگ برمی‌گردد که حدودا سه هزار سال پیش است. در دو هزار سال پیش از آن از متن مکتوبی برای بررسی تاریخ چین وجود ندارد. اغلب منابع مربوط به این دوران به روایت‌های شفاهی، داستان‌ها و اساطیر برمی‌گردنند که سینه به سینه منتقل شده‌اند. چین باستان از سال ۲۰۷۰ پیش از میلاد آغاز شده و تا ۲۲۱ پیش از میلاد ادامه می‌یابد. در این دوران ۸۳ سلسله و ۵۵۹ امپراطور به قدرت رسیدند. پس از این دوران دوره امپراطوری چین آغاز می‌شود و تا سال ۱۹۱۲ میلادی ادامه پیدا می‌کند. در این دوره  است که آخرین امپراطور چین از سلسله چینگ از سلطنت خلع می‌شود و جمهوری چین آغاز به کار می‌کند. از ۱۹۱۲ میلادی تا امروز چین مدرن تحت حکومت جمهوری به حیات خود ادامه داده است.

حتی اگر چیزی از تاریخ چین ندانید احتمالا با دیوار چین آشنایید و می‌دانید که قدمت آن به صدها سال پیش بازمی‌گردد. تاریخ دقیق شروع ساخت و ساز این دیوار دقیقا مشخص نیست. حدس زده می‌شود که در سال‌های ابتدایی قرن هفت پیش از میلاد اولین خشت‌های آن بنا شد و در طی سال‌ها تحت حکومت‌های مختلف بخش‌هایی از آن رفته رفته تکمیل شد. درواقع پس از پایان عصر باستان و در دوران امپراطوری چین ساخت این دیوار به پایان رسید. به‌نظر می‌رسد که مهم‌ترین بخش‌های این دیوار در دوره امپراطوری مینک در قرن ۱۴ میلادی تکمیل شده باشد.

پادشاهان چین

چین کشور پادشاهی‌های طولانی است. در طی بیش از دو هزار سال امپراطوری چین سلسله‌های متعددی به قدرت رسیدند و برخی از آنان قرن‌ها در قدرت بودند. برای مثال سلسله ژو ۷۹۰ سال در قدرت ماند.

در چین باستان پادشاهان از قدرت بسیاری برخوردار بودند. حرمسرا و زنان متعدد، خواجه‌ها و تعداد زیادی خدم و حشم در اختیار پادشاه بود. به جز پادشاه تنها اعضای خانواده سلطنتی اجازه به خدمت گرفتن خواجه‌ها را داشتند. اغلب این خواجه‌ها پسران دهقانان و روستاییان بودند که در سن کم وپیش از بلوغ عقیم می‌شدند تا پادشاه با خیال راحت از آنان برای زیرنظر گرفتن حرمسرا استفاده کند. زنان حرمسرا شامل کنیزان شاه، دختران اشراف و زنان به بردگی گرفته شده پس از جنگ‌ها بودند. چندزنی در چین از دوران باستان تا چند دهه پیش و در میانه قرن بیست رواج داشت و قانونی محسوب می‌شد. هرچه مرد قدرت و ثروت بیش‌تری داشت تعداد زنان بیش‌تری اختیار می‌کرد. پادشاه کسی بود که بیش‌ترین تعداد زنان را داشت.

بیشتر بخوانید:  انواع غذاهای سنتی چین

 پادشاهان چینی خود را اژدها می‌نامیدند. اژدها در اساطیر چین نمادی از بخت خوب، قدرت و مقام بالا و موجودی الهی و نر بود. در مقابل اژدها ققنوس قرار می‌گیرد و جنسیت‌اش مونث است و نماد زنی است که قدرت الهی دارد. هر دوی این موجودات نزد چینیان قابل احترام‌اند.

اولین‌های چین

  • فوتبال ورزشی است که در چین ابداع شده است. احتمالا این خبر برای بسیاری از طرفداران فوتبال تعجب‌آور است چراکه تیم فوتبال چین هرگز قوی ظاهر نشده است. با این حال طبق منابع بیش از دو هزار سال پیش ورزشی مشابه فوتبال در چین انجام می‌شده است. این ورزش نوعی سرگرمی در پادگان‌های نظامی بود و سربازان توپی چرمی را به سوی هم شوت می‌کردند.
  • اولین متن مکتوب چینی مربوط به سلسله شانگ است. این نوشته بر روی استخوان ثبت شده است. پیش از اختراع کاغذ نوشته‌های چینی بر روی چوب بامبو، پوست درخت، کتیبه، پارچه سفال ثبت می‌شدند. خط چینی در دوران باستان با خط امروز متفاوت است. هرچند می‌توان خط امروز را تغییریافته و توسعه یافته الفبای قدیمی دانست.
  • آتش‌بازی در قرن دو پیش از میلاد در چین اخترع شد و در جشن‌ سال نو از آن استفاده می‌شد. در آن زمان تصور می‌شد که سروصدای آتش و نور و گرمای آن باعث فراری دادن هیولایی افسانه‌ای به نام لیان می‌شود که در شب سال نو به مردم حمله می‌کرد. اولین آتش‌بازی‌ها با پرت کردن چوب بامبو در درون آتش اتفاق افتاد که صدایی شبیه انفجار از خود تولید می‌کند. صدها سال بعد فشفشه‌ها و ترقه‌ها نیز به آتش بازی چینی‌ها اضافه شد.
  • چینی‌ها اولین مردمی بودند که از دو چوب کوچک برای خوردن غذا استفاده می‌کردند. قدمت اولین چاپ‌استیک‌ها به چهار هزار سال پیش بازمی‌گردد. در چین باستان از دینگ، نوعی قابلمه با لبه‌های بلند استفاده می‌کردند که بر روی آتش قرار می‌گرفت. برای هم‌زدن غذا و پختن آن تکه چوب‌های استفاده می‌شد که بعدها به چاپ‌استیک تغییر شکل داد. به‌نظر چینیان چاپ استیک در هنگام خوردن به افراد اجازه می‌دهد که در هنگام خوردن راحت‌تر میزان غذایی که به دهان می‌برند را کنترل کنند.
  • چینی‌ها پیش از چاپ‌استیک از چنگال استفاده می‌کردند. برخلاف تصور بسیاری از ما چنگال هزاران سال پیش در چین استفاده می‌شد و نه در غرب. طبق تحقیقات باستان‌شناسانه استفاده از چنگال در غرب به دو هزار سال پیش بازمی‌گردد. در حالی که چینیان از پنج هزار سال پیش از چنگال‌های سه تیغه استفاده می‌کردند. این چنگال‌ها اغلب از استخوان حیوانات تراشیده می‌شدند و اشراف از آن برای خوردن غذایشان استفاده می‌کردند.
  • چین اولین کشور جهان بود که از پول کاغذی استفاده کرد. طی سلسله سونگ در شمال چین در حدود سال‌های ۱۰۲۳ میلادی پول کاغذی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
بیشتر بخوانید:  یادگیری زبان چینی از طریق اینستاگرام ممکن است؟

زنان درتاریخ چین

زنان در چین باستان از قدرت اجتماعی بسیار پایینی برخوردار بودند. دو نیروی یین و یان نماینده عناصر سفید و سیاه، پاکی و تباهی بودند. مرد نشانی از یین و زن نشانی از یان دانسته می‌شد. تولد فرزند دختر در چین باستان سوگواری و غم خانواده را در پی داشت. زنان اجازه کار کردن و کسب درآمد نداشتند. بنابراین تولد نوزاد دختر به معنی یک نان‌خور اضافه بود و نه کسی که همچون پسران می‌تواند در دوران پیری از مادر و پدر مراقبت کند. بنابراین بسیاری از دختران پس از تولد رها می‌شدند. ازدواج برای دختران نیز در دوران نوجوانی یا کمتر رواج داشت. اگر نامزد دختر پیش از ازدواج می‌مرد دختر مجرد نمی‌ماند بلکه به عنوان یک زن بیوه به خانواده شوهر وارد می‌شد و با آنان زندگی می‌کرد. زن بیوه حق ازدواج دوباره نداشت. از ابتدای قرن دوازده میلادی رسم بر این شد که پای دختران را ببندند تا کوچک بماند. هر چه یک دختر به لحاظ طبقاتی در موقعیت بالاتری بود اهمیت پای کوچکش بیش‌تر می‌شد. به طوری که خواستگاران پیش از هرچیز اندازه پای دختر را می‌پرسیدند و اگر پای دختری بزرگ‌تر از حد انتظارشان بود راضی به ازدواج نمی‌شدند. پای کوچک زنان مانع پیاده‌روی‌های طولانی و ورزش می‌شد و به طور کلی تحرک زنان را بسیار کم می‌کرد. این عدم تحرک نشانه مطیع بودن و یکجانشینی زن بود و از اصول عفت و فضیلت او محسوب می‌شد. برخی از کارگران و دهقانان از بستن پای دخترانشان امتناع می‌کردند؛ چراکه زنان می‌توانستند مانند مردان خانواده نیوی کار مفیدی برای زندگی کشاورزی باشند. در دوره امپراطوری چینگ در قرن هفده برای مدتی بستن پای دختران ممنوع شد اما گاه و بیگاه بازمی‌گشت. با پایان امپراطوری چین در ۱۹۱۲ دولت جدید بستن پا را برای همیشه ممنوع کرد.

بیشتر بخوانید:  باورهای غلط درباره یادگیری زبان چینی

در این متن تلاش کردیم تا حدی شما را با چین باستان و تاریخ کلاسیک چین آشنا کنیم. مسلما تاریخ کشوری مانند چین با این همه سال قدمت و تاریخ را نمی‌توان در یک یادداشت توضیح داد. اما قصدمان این بود که شما را با برخی نکات جالب و خواندنی درباره چین باستان و تاریخ و فرهنگ چین آشنا کنیم.خوشحال می‌شویم که نظرات و اطلاعات خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. 

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare