وبلاگ

نکاتی برای آموختن گرامر زبان چینی

course-thumbnail-43
بلاگ

نکاتی برای آموختن گرامر زبان چینی

بسیاری از مردم دنیا زبان چینی را به‌عنوان یکی از سخت‌ترین زبان‌های دنیا می‌شناسند. حتی گاهی برخی از مردم فکر می‌کنند یادگیری زبان چینی به سختی‌هایی که دارد نمی‌ارزد. اما این تصور اشتباه است. دستور زبان چینی از آن چیزی که فکر می‌کنید ساده‌تر است. تنها باید خودتان را برای یادگیری یک دستور زبان متفاوت از زبان‌هایی مانند فارسی و انگلیسی آماده کنید. در این مقاله شما را با چند نکته کلیدی و اولیه برای آموختن گرامر زبان چینی آشنا می‌کنیم.

در این مقاله با گرامر زبان چینی، برخی از اصول اولیه آن و راه‌های آموزش آن آشنا می شویم . از آنجا که صرف فعل در زبان چینی زمان ندارد، یک افسانه در مورد زبان چینی به وجود آمده که می‌گوید زبان چینی گرامر ندارد اما این حرف اشتباه است.

دلیل تفاوت زبان چینی با انگلیسی

اگر قبلا زبان انگلیسی را یاد گرفته باشید و حالا به دنبال یادگیری زبان چینی باشید، خیلی زود متوجه می‌شوید که زبان چینی با انگلیسی تفاوت‌های بسیاری دارد. علت اصلی این تفاوت‌ها را باید در ریشه این زبان‌ها جست‌وجو کرد. زبان چینی جزو زبان‌های چینی-تبتی یا ترا-هیمالیا است. این خانواده زبانی بیشتر از 400 زبان را در بر می‌گیرد. زبان چینی، برمه‌ای و تبتی پرگویش‌ترین زبان‌های ترا-هیمالیایی هستند.

از طرف دیگر زبان انگلیسی جزو زبان‌های هندواروپایی است. بیشتر زبان‌هایی که مردم قاره اروپا، آسیای میانه و شبه جزیره هند به آنها صحبت می‌کنند جزو زبان‌های هندو-اروپایی هستند. در نتیجه زبان‌های هندو-اروپایی پرگویش‌ترین زبان‌های کره زمین هستند. جالب است بدانید، زبان فارسی هم جزو زیرگروه‌های خانواده هندو-اروپایی است.

بنابراین با نگاهی ساده به ریشه زبان چینی و انگلیسی و مقایسه آنها می‌توانیم حدس بزنیم با دو نوع زبان متفاوت روبه‌رو هستیم و می‌توانیم حدس بزنیم، با توجه به ریشه‌های این دو زبان، زبان فارسی به زبان انگلیسی نزدیک‌تر است. حالا شاید با خودتان فکر کنید این موضوع باعث می‌شود یادگیری زبان چینی برای فارسی‌زبانان خیلی سخت باشد؛ اما اینطور نیست. درواقع یادگیری این زبان متفاوت است و می‌تواند یک چالش جذاب برای کسانی باشد که دوست دارند چیزهای تازه و متفاوت را امتحان کنند.

دلیل اینکه باید دستور زبان چینی را یاد بگیریم

حتما شما هم به این موضوع دقت کرده‌اید که وقتی در کودکی حرف زدن به زبان فارسی را یاد گرفتیم هیچ چیز از دستور زبان فارسی نمی‌دانستیم. حتی حالا هم تمام جزئیات دستور زبان فارسی را نمی‌دانیم. پس چرا وقتی می‌خواهیم یک زبان دیگر را یاد بگیریم باید دستور زبان آن را هم بیاموزیم؟

بیشتر بخوانید:  تفاوت های زبان چینی با انگلیسی

در حقیقت یادگیری زبان در کودکی با بزرگسالی تفاوت دارد. ما در زمان کودکی کاملا در محیطی که به زبان مادری ما صحبت می‌کنند غوطه‌ور هستیم. هر جمله بارها و بارها برای ما تکرار می‌شود و ما بدون آنکه بدانیم بر طبق قواعد دستوری زبان مادری خود صحبت می‌کنیم.

اما وقتی می‌خواهیم زبان چینی یاد بگیریم، ممکن است کیلومترها با کشور چین فاصله داشته باشیم و تنها روزی یک یا چند ساعت را به مطالعه اختصاص می‌دهیم. یادگیری دستور زبان به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در زمان کوتاه‌تری جمله بسازیم و به درک صحیحی از زبان دست پیدا کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید زبان چینی را به‌خوبی یاد بگیرید آموزش دستور زبان را در اولویت‌های خود قرار دهید.

شروع یادگیری دستور زبان چینی

دستورهای اصلی زبان چینی خیلی زیاد نیستند و استثناهای کمی دارند. اگر نمی‌خواهید یک چینی‌شناس حرفه‌ای شوید یا در دانشگاه، استاد زبان چینی باشید، لازم نیست تمام دستور زبان‌های چینی را یاد بگیرید! با دستور زبان مقدماتی شروع کنید. سعی کنید جملات ساده بسازید و هر روز تمرین کنید.

بهتر است یادگیری خود را به صورت هدفمند و با ترتیب مناسب انجام دهید. برای شروع می‌توانید از دوره‌های آموزشی ابتدایی لرنینگ چاینیز استفاده کنید و به تدریج دوره‌های پیشرفته‌تر را دریافت کنید. در یادگیری دستور زبان عجله نکنید و صبور باشد.

ساختن کلمات

در زبان چینی چیزی به نام الفبا وجود ندارد. کلمات زبان چینی از نویسه یا کاراکتر تشکیل می‌شوند. تعداد کلمات تک کاراکتری در زبان چینی بسیار زیاد است. برای مثال天 یک نویسه در زبان چینی است. این نویسه در عین حال یک کلمه به معنای روز است. همچنین 空 یک نویسه و کلمه‌ای به معنای خالی است. اگر این دو کاراکتر در کنار یکدیگر قرار بگیرند کلمه جدیدی شکل می‌دهند که به صورت 天空 نوشته می‌شود و به معنای آسمان است.

با فهمیدن اینکه نویسه‌های زبان چینی چه هستند و چطور کار می‌کنند، یکی از اولین کارهایی که شما باید برای یادگیری زبان چینی انجام دهید، این است که کاراکترها را یاد بگیرید. سپس باید بتوانید کلماتی را که از کنار هم قرار گرفتن کاراکترهای مختلف درست می‌شوند، تشخیص دهید. به این ترتیب می‌توانید جملات را بخوانید. البته تعداد نویسه‌های زبان چینی بسیار زیاد است. بنابراین یادگیری آنها در حقیقت هیچ‌وقت تمام نمی‌شود. هرچه پیشرفته‌تر شوید تعداد نویسه‌هایی که بلدید هم بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید:  یادگیری زبان چینی از طریق اینستاگرام ممکن است؟

از آنجایی که در ابتدا، یادگیری کاراکترهای چینی دشوار است، تمام تازه‌کارها نیاز دارند تا پین یین را یاد بگیرند. پین یین درواقع یک روش نوشتار زبان چینی است. در این شیوه از حروف لاتین برای نمایش صداها در زبان چینی استفاده می‌شود. امروزه این روش برای ورود متون چینی به کامپیوتر هم کاربرد دارد.

ساختن جملات

ما در زبان فارسی برای ساخت جمله ساده‌ای مانند «من می‌خورم» ابتدا فاعل و سپس فعل را می‌آوریم. در زبان چینی هم ترتیب چنین جمله‌ای به همین صورت است. در زبان فارسی اگر جمله ما مفعول داشته باشد، ابتدا فاعل سپس مفعول و در نهایت فعل را می‌آوریم. برای مثال می‌گوییم «من کیف را برمی‌دارم». اما طبق دستور زبان چینی برای چنین جملاتی ابتدا فاعل سپس فعل و در نهایت مفعول می‌آید که شبیه به زبان انگلیسی است.

بنابراین ساختن جملات ساده در زبان چینی به انگلیسی شباهت دارد و می‌توانید ترتیب لغات را به‌راحتی یاد بگیرید. هرچند اگر جملات پیچیده‌تر شوند کار کمی دشوارتر می‌شود و به تدریج باید ترتیب دقیق کلمات را در جملات مختلف یاد بگیرید و تمرین کنید.

صرف فعل

اگر همیشه با صرف فعل و زمان افعال مختلف مشکل دارید، بگذارید همین ابتدا خیال شما را راحت کنیم. در زبان چینی صرف فعل به صورتی مشابه زبان فارسی، عربی و حتی انگلیسی وجود ندارد. بنابراین فرقی نمی‌کند از چه ضمیری استفاده می‌کنید فعل شما یکسان باقی می‌ماند. حتی برای ساختن جمله در زمان‌های مختلف هم از فعل یکسانی استفاده می‌شود.

حالا شاید بپرسید پس چطور می‌توانیم زمان جمله را تشخیص دهیم؟ در زبان چینی به جای تغییر فعل در زمان‌های مختلف کاراکتر یا نویسه‌های ساده‌ای به فعل اضافه می‌شود که زمان آن را نشان می‌دهد. بنابراین برای اینکه جمله‌ها را در زمان‌های مختلف بنویسید به جای یادگیری صرف و نحو نیاز دارید تا کاراکترهای چینی را به‌خوبی یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید:  یادگیری زبان چینی را از کجا شروع کنیم؟

حتی در مورد جمع بستن ضمایر هم همین موضوع وجود دارد. یعنی در زبان چینی شکل جمع برای ضمایر و کلمات وجود ندارد؛ بلکه برای جمع بستن آنها از اضافه کردن کاراکترهایی به کلمات استفاده می‌شود.

علائم نگارشی

علائم نگارشی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دستور زبان هر زبانی است و نقش کلیدی در متن‌هایی که می‌نویسید ایفا می‌کند. علائم نگارشی در زبان چینی کمی متفاوت است. برای مثال چینی‌ها از یک دایره تو خالی به جای نقطه استفاده می‌کنند(。). همچنین به جای ویرگول از یک خط کج استفاده می‌شود (、). بهتر است در ابتدا علائم نگارشی، کاربردها و نحوه استفاده از آنها را یادداشت کنید و به تدریج یاد بگیرید.

راه‌های یادگیری گرامر زبان چینی

برای شروع یادگیری دستور زبان چینی می‌توانید به سراغ وب‌سایت‌های آموزشی بروید. ما در بخش وبلاگ لرنینگ چاینیز مقالات کاربردی آماده کردیم که ممکن است برای شما سودمند باشند. اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید که دیگر عالی است. چون منابع و سایت‌های بی‌شماری به زبان انگلیسی پیدا می‌کنید.

می‌توانید از کانال‌های آموزشی یوتیوب هم کمک بگیرید، حتی پادکست‌ها و صفحات اینستاگرام مفیدی هم وجود دارد که کمک‌کننده هستند. اگر دوست دارید زبان را از طریق کتاب‌های آموزشی یاد بگیرید مقاله معرفی 3 منبع جامع برای یادگیری زبان چینی را از دست ندهید تا با معتبرترین منابع یادگیری زبان چینی آشنا شوید.

در این مقاله با گرامر زبان چینی، برخی از اصول اولیه آن و راه‌های آموزش آن آشنا شدیم. از آنجا که صرف فعل در زبان چینی زمان ندارد، یک افسانه در مورد زبان چینی به وجود آمده که می‌گوید زبان چینی گرامر ندارد. حتما تاکنون متوجه شده‌اید که این حرف صحیح نیست. اما دستور زبان‌های اساسی و ابتدایی زبان چینی که برای مکالمات اولیه لازم هستند، نسبتا ساده هستند. پس لازم نیست خیلی نگران این موضوع باشید. می‌توانید به طور خودآموز و با کمک دوره‌های آموزشی لرنینگ چاینیز گرامر زبان چینی را یاد بگیرید. تا به حال با گرامر زبان چینی سر و کار داشته‌اید؟ کدام بخش از دستور زبان چینی برای شما چالش‌برانگیز بوده است؟

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare