وبلاگ

بهترین روش‌ های یادگیری زبان چینی

2-2
دسته‌بندی نشده

بهترین روش‌ های یادگیری زبان چینی

در حال یادگیری زبان چینی هستید و در نیمه راه ناامید شده‌اید؟ به زبان و فرهنگ چینی علاقه دارید اما از سختی آن می‌ترسید؟ در این یادداشت بنا داریم پانزده راه‌حل بسیار ساده و واقع‌بینانه برای تقویت زبان چینی به شما پیشنهاد کنیم؛ به‌طوری که در کم‌ترین زمان مهارت‌های خود را به بهترین نحو بهبود ببخشید.

درست است که زبان چینی یکی از سخت‌ترین زبان‌های دنیاست اما با تمرین و کوشش و به‌کار بردن برخی روش‌های تقویت زبان می‌توانید به راحتی در این زبان پیشرفت کنید. پای زبان چینی که پیش کشیده می‌شود زبان‌آموزانی که در چین زندگی نمی‌کنند معمولا با این مشکل روبرو می‌شوند که در محیط اطراف، فضای مجازی، تلویزیون و به طور کلی در متن زندگی روزمره کمتر با فرهنگ چین و زبان چینی برخورد می‌کنند. برخلاف زبان انگلیسی که از همان ابتدا در مدرسه، محیط‌های آموزشی، تلویزیون، موسیقی، رسانه‌ها و حتی در محیط دوستانه شنیده می‌شود و معمولا به گوش همه آشناست. برای شناخت چند راه مفید که به بهبود زبان چینی کمک شایانی می‌کند تا انتهای این یادداشت با ما همراه باشید.

  1. یک معلم خوب و ماهر پیدا کنید.

برای یادگیری هر زبانی به نحو احسن، همراهی معلم صبور، دقیق و ماهر مهم‌ترین رکن است. این مساله بیش‌تر از همه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما در محیطی زندگی می‌کنید که به آن زبان گفتگو نمی‌کنند. بنابراین فرقی نمی‌کند که با زبان چینی آشنا هستید با نه، اگر قصد یادگیری و تکمیل این زبان را دارید درنهایت لازم است که به دنبال یک معلم باشد. ما در وبسایت لرنینگ چاینیز تلاش می‌کنیم در این مسیر پرپیچ و خم با شما همراه باشیم. درواقع شاید بتوان ابتدا به کمک برخی اپلیکیشن‌ها مانند دولینگو یا به کمک یوتیوب، زبان چینی را تا حدی یاد گرفت. اما یاد گرفتن پیچ و خم‌های یک زبان و توانایی استفاده از آن در محیط‌های رسمی مانند دانشگاه و محل کار به تنهایی وقت و انرژی بسیاری از شما می‌گیرد. بهتر است درکنار تلاش‌های فردی برای یادگیری از کمک متخصصان نهایت بهره را ببرید.

  • هر روز دست کم ۳۰ دقیقه تمرین کنید.
بیشتر بخوانید:  بازار کار برای یک دانش‌آموخته زبان چینی در ایران و جهان

خب این یکی از ساده‌ترین راه‌هاست. اگر به خودتان قول بدهید که هر روز دست کم سی دقیقه به مرور آن‌چه خوانده‌اید بپردازید و در روز چند لغت تازه یاد بگیرید، در عرض مدتی کوتاه صدها لغت و نکته گرامری خواهید آموخت. یادتان باشد که نیم ساعت چیزی نیست و وقت و انرژی خاصی در طول روز از شما نمی‌گیرد، اما بعد از مدتی می‌تواند تغییرات شگفت‌آوری در سطح زبان چینی شما ایجاد کند.

  • زبان گوشی موبایلتان را به چینی تغییر دهید.

تغییر زبان موبایل و لپ‌تاپ یکی از راه‌های خیلی خوب برای مجبور کردن خودتان برای مواجهه‌ی روزمره با زبان چینی است. اگر حس می‌کنید که زبانتان در حدی نیست که تمام اپلیکیشن‌ها و تنظیمات گوشی را به چینی تغییر دهید یک یا دو اپلیکیشن (مثل اینستاگرام یا تلگرام) را که بیشتر از همه با آن سروکار دارید و با سازوکار آن آشنایید، به زبان چینی تغییر دهید.

  • از زیرنویس‌های چینی استفاده کنید.

رفته رفته تلاش کنید برای دیدن سریال‌ها و فیلم‌هایتان از زیرنویس چینی استفاده کنید. برای شروع می‌توانید برای فیلم‌هایی از زیرنویس چینی استفاده کنید که به زبانی که به آن مسلطید (فارسی، انگلیسی، ترکی و…) گفتگو می‌کنند. پس از مدتی متوجه می‌شوید که توانایی خواندن در شما تا چه حد شگفت‌انگیزی رشد پیدا کرده است.

  • هر روز کمی به چینی بنویسید.

نوشتن خاطرات روزمره یا یادداشت‌برداری از وقایعی که پیرامونتان اتفاق می‌افتد، شروع خوبی برای تمرین نوشتن است. مثلا تلاش کنید برخی احساساتی که در طول روز تجربه می‌کنید (مانند خوشحالی، ناراحتی، خشم، عشق، لذت و…) را تا جایی ممکن به چینی بنویسید. از اشتباه نترسید. هرکسی در ابتدای راه اشتباه می‌کند. اگر این تمرین را روزانه یا چند بار در هفته انجام دهید به سرعت از رشد خود در نوشتن به زبان چینی حیرت‌زده خواهید شد.

  • چند اصطلاح حفظ کنید.
بیشتر بخوانید:  تفاوت های زبان چینی با انگلیسی

احتمالا همه می‌دانید که استفاده از اصطلاحات محاوره و ضرب‌المثل چه تاثیری بر مخاطبان دارد. هرکس که قصد معاشرت با مردمان بومی هرکشوری را دارد می‌داند که یادگرفتن ضرب‌المثل‌های هر فرهنگ کلیدی است که امکان‌های متعددی برای دوست‌یابی و معاشرت‌های طولانی را برای افراد فراهم می‌کند. در یادداشت‌های بعدی شما را با ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات چینی پرکاربرد آشنا خواهیم کرد.

  • با چند دوست چینی چت کنید.

اگر در فضای مجازی هستید وقت را تلف نکنید و هرچه سریع‌تر چند دوست چینی پیدا کنید. با چینی‌ها یا کسانی که به زبان چینی مسلطند چت و گفت و گو کنید. این‌کار باعث می‌شود هم روان‌تر و شیواتر صحبت کنید و هم رفته رفته یاد بگیرید که در موقعیت‌های مختلف با چه بیان و لحنی احساسات و منظورتان را منتقل کنید.

  • اشتباه‌های خود را تکرار نکنید.

یاد گرفتن سریع بسیار مهم است، ‌اما یادتان باشد که آنچه بیش‌تر از هر چیز اهمیت دارد درست یادگرفتن یک زبان است. پس عجله نکنید و تلاش کنید در این مسیر پر پیچ و خم از اشتباهاتتان درس بگیرید و آن را تکرار نکنید. هرچه این اشتباه‌های کوچک در ابتدای مسیر یادگیری زبان را ندیده بگیرید، در میانه راه با کوهی از مشکلات و اشتباهات دردسرساز روبرو خواهید شد که فرایند زبان‌آموزی را برای شما تبدیل به یک کابوس می‌کند. این نکته نه فقط درباره زبان چینی، بلکه در یادگیری هر زبانی بسیار مهم است.

  • برای خودتان هدف‌گذاری کنید.

یادگیری زبان یک فرایند زمان‌مند است. همه می‌دانیم که امکان ندارد در عرض یک ماه بتوانیم از اچ اس کی ۱ به اچ اس کی ۵ برسیم. اما در طول یک ماه می‌توان کارهای دیگری برای ارتقای چینی انجام داد. مثلا می‌توانید برنامه‌های چینی نگاه کنید، یک ترانه چینی حفظ کنید، چندین کلمه یاد بگیرید و کارهایی از این دست. برای هدف‌گذاری سعی کنید بلندپرواز نباشید و به واقعیات توجه کنید و براساس پتانسیل‌های خودتان برنامه‌ریزی کنید.

  1.  سریال چینی ببینید.
بیشتر بخوانید:  هرآنچه باید درباره آزمون مهارت زبان چینی استاندارد یا HSK بدانید (قسمت دوم)

در زمان یادگیری یک زبان خارجی یکی از بهترین استراتژی‌های موجود دنبال کردن محصولات سرگرمی تولید شده به آن زبان است. از آن‌جا که چین کشور پهناور با فرهنگ‌ و تاریخی غنی است، همیشه می‌توان در دریایی از محصولات تصویری گردش کرد تا ژانر مورد علاقه‌تان را بیابید. البته در دنبال کردن سریال یادتان باشد که قرار است سرگرمی و لذت را به مهارت تبدیل کنیم و قرار نیست تنها به آن اتکا کنیم. اجازه ندهید که سریال تبدیل به تنها منبع شما برای مرور زبان چینی باشد. اگر سطح زبانتان اجازه می‌دهد تلاش کنید این سریال‌ها را با زیرنویس چینی ببینید. همچنین می‌توانید از زیرنویس‌های همزمان (فارسی و چینی) استفاده کنید. برای آشنایی با برخی از سریال‌های چینی مناسب برای زبان‌آموزان می‌توانید یادداشت ما در این‌باره را بخوانید.

سایر نکات روزمره در تقویت زبان چینی:

  • روزی ۵ دقیقه از فلش‌کارت استفاده کنید.
  • به موسیقی چینی گوش دهید.                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
  • متن‌ها را برای خود با صدای بلند بخوانید.
  • با خود بلند حرف بزنید و صدایتان را ضبط کنید.
  • به پادکست و رادیوی چینی گوش دهید.

در این یادداشت تلاش کردیم شما را با برخی نکات کلیدی برای تقویت زبان چینی و بهبود مهارت‌های زبانی آشنا کنیم. در حقیقت این مهارت‌ها می‌تواند به کار هرکسی بیاید که به دنبال یادگیری زبانی جدید است. آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟ نظر و تجربه خودتان در روند زبان‌آموزی را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare