وبلاگ

هر آنچه باید درباره آزمون HSK بدانید (قسمت اول)

مجموعه کتاب HSK
بلاگ

هر آنچه باید درباره آزمون HSK بدانید (قسمت اول)

این روزها تب یادگیری زبان چینی بسیار داغ شده است. بسیاری از افراد برای تحصیل، کار و یا گرفتن ویزا به یادگیری زبان چینی می‌پردازند. بسیاری از این افراد بعد از تسلط نسبی به زبان چینی به مدرک معتبری نیاز دارند تا سطح زبان آنها را تایید کند. در این مقاله قصد داریم شما را با آزمون HSK آشنا کنیم و از آخرین تغییرات و الزامات این آزمون بیشتر بگوییم.

آزمون HSK چیست؟

آزمون HSK (Hanyu Shuiping Kaoshi) معتبرترین آزمون زبان چینی استاندارد است که در سال 1992 توسط بخشی از وزارت آموزش و پرورش چین به نام هان بان توسعه پیدا کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. تا سال 2009 این آزمون از محبوبیت چندانی برخوردار نبود زیرا به اعتقاد منتقدان بیش از اندازه پیچیده و مبهم بود و در زندگی امروز کاربرد چندانی نداشت.

از سال 2009 این امتحان با تغییرات بسیار گسترده‌ای روبه‌رو شد و به محبوبیت آن نیز افزوده شد. این آزمون که با نام HSK2.0 شناخته می‌شود تا حد زیادی با چهارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان ها (CEFR) منطبق شده است. CERF یک شیوه سطح‌بندی زبان است که امروز در بسیاری از نقاط دنیا برای تعیین سطح زبان استفاده می‌شود. در این شیوه سطوح زبان به شش سطح A1، A2، B1، B2، C1 و C2 تقسیم می‌شوند. سطوح A مبتدی، سطوح B متوسط و سطوح C پیشرفته هستند.

از اواخر سال 2021 و اوایل سال 2022 نسخه جدید این آزمون با نام آزمون HSK3.0 پدیدار شده که تغییرات تازه‌ای داشته و با سطح‌بندی دقیق‌تر و استاندارد جدیدی انجام خواهد شد. در آزمون HSK جدید سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته وجود دارد که هرکدام سه گروه مجزا دارند. شما می‌توانید با توجه به سطح زبانی که دارید در آزمون متناسب با سطح خود شرکت کنید. البته اگر به مدرک زبان چینی برای دانشگاه یا شغل خاصی احتیاج دارید توجه داشته باشید که دانشگاه یا شرکت هدف شما چه سطحی از زبان را از شما می‌پذیرد و برای رسیدن به مدرک آن سطح تلاش کنید.

بیشتر بخوانید:  ویژگی های یک مدرس زبان چینی

تفاوت آزمون HSK جدید و قدیم

تاکنون بخشی از تفاوت‌های آزمون HSK جدید با نسخه قدیمی‌تر آن مشخص شده است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم. سطح استاندارد آزمون جدید بالاتر است. این به این معنی است که برای موفقیت در این آزمون باید دانش نسبتا بالاتری داشته باشید. کلمات جدید بسیاری به آزمون اضافه شده‌اند و کلمات قدیمی منسوخ از آزمون حذف شده‌اند.

به‌علاوه برای موفقیت در آزمون HSK جدید باید مهارت‌های خواندن، شنیدن، نوشتن، صحبت کردن و ترجمه را بلد باشید. همچنین دستنویسی نویسه‌ها ( کاراکتر‌های) چینی از مهارت‌های لازم برای موفقیت در این آزمون است. پس حتی اگر به این کار علاقه ندارید برای گرفتن مدرک زبان چینی آن را تمرین کنید و خوب یاد بگیرید.

قبلا HSK شش آزمون در شش سطح برگزار می‌کرد اما حالا این آزمون نه گروه دارد. سه گروه آخر برای زبان‌آموزان بسیار پیشرفته است. پس اگر قبلا در این امتحان شرکت کرده بودید و به دنبال چالشی تازه می‌گردید یا ادبیات چینی خواندید یا چین‌شناس هستید سطوح پیشرفته این آزمون برای شما طراحی شده است که از ماه مارس 2022 برگزار خواهد شد.

اعتبار آزمون HSK

آزمون HSK معتبرترین آزمون تعیین سطح زبان چینی به‌عنوان زبان دوم است. برای قبولی در این امتحان باید حداقل به 60 درصد سوال‌های موجود پاسخ درست بدهید. مدرک این آزمون تا پایان عمر شما معتبر خواهد بود. با این بسیاری از دانشگاه‌ها مدرکی که کمتر از دوسال قبل اخذ شده باشد را معتبر می‌دانند. به همین دلیل اگر برای مهاجرت، تحصیل یا شغل خود به دنبال دریافت این مدرک هستید حتما از قبل به سایت مرجع خود مانند سایت دانشگاه مراجعه کنید و ببینید شرایط مورد قبول آنها چیست. سپس برای دریافت مدرک اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:  داستان ساختمان سفارت ایران در پکن

هزینه آزمون و نحوه ثبت نام

بسته به اینکه در آزمون کدام سطح شرکت می‌کنید هزینه آزمون HSK بین 210 تا 550 یوان خواهد بود. توجه داشته باشید که پرداخت هزینه در ایران به صورت نقدی و در دفتر موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران در خیابان کارگرشمالی تهران انجام می‌شود.

برای ثبت نام در آزمون ابتدا باید به سایت chinesetest.cn مراجعه کنید. در این مرحله شما باید یک حساب کاربری در این سایت ایجاد کنید. برای ایجاد حساب کاربری اطلاعاتی مانند زبان مادری، آدرس و تاریخ تولد از شما دریافت می‌شود. در این زمان شما می‌توانید تاریخ آزمون را انتخاب کنید. محل برگزاری آزمون در ایران موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران است. حال باید دستورالعمل برگزاری آزمون را به‌دقت مطالعه کنید و سپس فرم مربوط به اطلاعات خود را پر کنید. بعد از این شما مدت محدودی فرصت دارید تا هزینه آزمون را بپردازید.

مکان موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران: تهران، خیابان کارگر شمالی، بین خیابان پانزدهم و شانزدهم، دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، طبقه همکف، دفتر مؤسسه کنفوسیوس دانشگاه تهرانشماره تماس دفتر موسسه کنفوسیوس: 02161119090

حدود ده روز قبل از زمان برگزاری آزمون در سایت chinesetest.cn برای شما یک کارت ورود به آزمون صادر می‌شود. حتما از این کارت پرینت بگیرید و هنگام ورود به جلسه همراه خود داشته باشید. همچنین به همراه داشتن اصل کارت شناسایی که با آن ثبت نام کردید، مداد B2 و پاک‌کن را فراموش نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در کانال تلگرام به آدرس https://t.me/Utchinese عضو شوید و با دفتر موسسه کنفسیوس تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:  هرآنچه باید درباره آزمون مهارت زبان چینی استاندارد یا HSK بدانید (قسمت دوم)

شرایط برگزاری آزمون آنلاین در خانه

آزمون HSK به دو صورت آنلاین و کاغذی برگزار می‌شود. شما همچنین این امکان را دارید در شرایطی مانند کرونا در آزمون آنلاین خانگی هم شرکت کنید. برای این کار باید شرایط لازم را در خانه خود فراهم کنید. یک لپ‌تاپ که ویندوز 7 یا 10 بر روی آن نصب است و وضوح تصویر بالایی دارد (تبلت یا موبایل مناسب نیست)، اینترنت مناسب، وبکم باکیفیت، موبایل نظارت بر آزمون و هدفون از ابزارهای ضروری برای برگزاری آزمون HSK آنلاین در خانه هستند.

موبایل نظارت درواقع یک موبایل معمولی است که نرم‌افزاری که مرکز آزمون مشخص شده بر روی آن نصب می‌شود و در فاصله یک متری پشت سر شرکت‌کننده قرار می‌گیرد تا نظر آزمون بتواند شرکت‌کننده و صفحه مانیتور او را ببیند. همچنین محیط آزمون باید یک اتاق امن، ساکت و با درب بسته باشد و کس دیگری در طول آزمون به اتاق رفت‌وآمد نداشته باشد. همچنین وسایل ممنوعه در داخل اتاق وجود نداشته باشد.

منتظر ادامه این مطلب باشید!

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسۀ محصول
  • امتیاز
  • قيمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • اندازه
  • اطلاعات اضافی
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه