وبلاگ

۵ مناسبت که شما را عاشق چین می‌کند

سنت اژدها سواری در چین
بلاگ

۵ مناسبت که شما را عاشق چین می‌کند

چین با قدمت چندین هزارساله و پیشرفت اقتصادی زیاد در سال‌های اخیر توانسته فرهنگی عمیق و پیچیده را در دل خود جای دهد. مردمان چین رویدادهای ملی و فرهنگی زیادی دارند که هر ساله آنها را جشن می‌گیرند. این رویدادها آن‌قدر مهم و زیبا هستند که حتی به کشورهای دیگر هم رسیده‌اند.

در بین تعداد زیادی جشن چینی ۵ تا از جذاب‌ترینشان را برای شما انتخاب کردیم تا بتوانید به راحتی از جزئیات و زیبایی بی‌مانند آنها سر دربیاورید. بسیاری از این جشن‌ها با رقص و پاکوبی همراه هستند و فرهنگ چین را به خوبی به نمایش می‌گذارند.

سال نو چینی

جشن سال نو چینی احتمالاً یکی از مهم‌ترین و مشهورترین جشن‌ها در چین است که البته در کشورهای دیگر مانند اندونزی، ویتنام، مالزی و حتی برخی کشورهای غربی هم توسط افراد زیادی جشن گرفته می‌شود. شب سال نو و روز بعد از آن، دو جشن مهم در چین هستند.

شب سال نو با جشنی به نام چو شی (chu xi) آغاز می‌شود. در این شب افراد در کنار خانواده‌های خود جمع می‌شوند و تمام شب را به بازی و گذراندن وقت کنار اعضای خانواده می‌گذرانند. البته نمی‌شود از آتش‌بازی و جشن‌های خیابانی هم چشم‌پوشی کرد. روز اول سال هم جشن چون جی (chun jie) یا سال نو برگزار می‌شود.

در طول جشن‌های بهاری مردم چین به دیدار خانواده‌هایشان می‌روند و بچه‌ها از بزرگ‌ترها عیدی می‌گیرند. عکس‌های خانوادگی هم از رسومات چین است. پدر خانواده یا کسی که بزرگ خانواده است در مرکز می‌نشیند و سایر خانواده در اطرافش جمع می‌شوند و به این ترتیب یک عکس یادگاری عالی ثبت می‌شود.

روزهای تقویم چینی مانند تقویم قمری هر سال تغییر می‌کند. بنابراین هر سال در زمان متفاوتی جشن سال نو چینی برگزار می‌شود. در حال حاضر می‌توانید اوایل زمستان منتظر رسیدن سال نو چینی و دیدن رقص و شادی باشید.

چون جی یا جشن بهاره با کلی رقص خیابانی همراه است. در این روز می‌توانید عروسک‌های اژدها را در حال پایکوبی در سراسر چین ببینید و البته رنگ قرمز نماد اصلی برای شگون و شادی در این روزهاست. بسیاری از افراد این رنگ را برای لباس سال نو انتخاب می‌کنند. لباس‌های سنتی چینی زیبا و متفاوتی وجود دارد که هر کدام مخصوص مراسم ویژه‌ای هستند.

بیشتر بخوانید:  5 روش موثر در یادگیری زبان چینی

جشن فانوس‌ها

بعد از جشن سال نو زمان جشن فانوس‌ها است. در 15ام اولین ماه سال چینی جشن فانوس‌ها برگزار می‌شود. این جشن در حقیقت در امتداد جشن سال نو و آخرین جشن در این ماه است. حتماً از فانوس‌های چینی و این جشن باخبرید. پای این فانوس‌های زیبا به جشن چهارشنبه‌سوری هم باز شده است. اما معنای این فانوس‌ها دقیقاً چیست؟

در این شب فانوس‌های رنگارنگ در تمام شهر به پرواز در می‌آیند، ارواح شیاطین را دور می‌کنند و آرزوها را برآورده می‌کنند. حتی در گذشته وقتی مردم برای رها کردن فانوس‌ها از خانه خود خارج می‌شدند در خانه را قفل می‌کردند تا مبادا شیاطین به خانه وارد شوند.

حل معمای فانوس‌ها یکی دیگر از مراسم رایج در این روز است. این نوعی مسابقه است. صاحب فانوس‌ها بر روی آنها معمایی می‌نویسد. اگر کسی بتواند معمای فانوس را حل کند می‌تواند از صاحب آن هدیه‌ای دریافت کند. گاهی این فانوس‌ها بر سر در خانه‌ها آویزان می‌شود و صاحب خانه با حل معما جایزه می‌دهد.

در جشن فانوس‌ها مردم بعد از خوردن غذای مخصوص جشن، به خیابان‌ها می‌آیند. غذای مخصوص این شب Yuan Xiao نام دارد. این غذا، نوعی  غذای شیرین است که با آرد برنج و به شکل گرد درست می‌شود. اسم این غذا با اسم این شب یکسان و به معنای شب نخست است.

روز رفتگان

جشن روز چینگ مینگ جی اوایل آوریل برگزار می‌شود. چینگ مینگ جی (Qing ming jie) یا روز روشنایی محض یکی از مراسم‌های مهم و خاص در چین است. قدمت این رسم به بیش از ۲۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. احترام به مردگان در خیلی از فرهنگ‌ها رایج است. در چین هم روزی خاص برای یادآوری مردگان و دعا برای آنها وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  چند داستان جالب درباره تاریخ چین

در این روز مردم به مقبره رفتگانشان سر می‌زنند. مقبره‌ها را تمیز می‌کنند، برای بیماران دعا می‌کنند و آداب و رسوم خاصی را به جا می‌آورند. خیرات کردن، روشن کردن چوب، عود و کاغذ و خوردن چینگ توآن (Qingtuan) از جمله رسومات این روز است. چینگ توآن در واقع نوعی کوفته است که با برنج، سبزی‌های معطر و جو درست می‌شود.

برای کسانی که به فرهنگ چین علاقه دارند و برای کار، تفریح یا زندگی در چین به یادگیری زبان چینی می‌پردازند مطالعه این رسومات جالب است. برای پیشرفت در فرایند یادگیری زبان چینی و دانستن فرهنگ چین می‌توانید روی تیم لرنینگ چاینیز حساب کنید. کافی است از میان دوره‌های آموزشی موجود دوره‌ای که با سطح شما مطابقت دارد را انتخاب کنید.

جشن قایق اژدها

در پنجمین روز از پنجمین ماه سال چینی مردم گیاهانی به نام برنجاسف کوهی را بر در خانه‌ها نصب می‌کنند و اعتقاد دارند که این گیاهان از ورود ارواح خبیث به داخل خانه جلوگیری می‌کنند. این روز با نام روز جشن اژدها شناخته می‌شود. برگزاری جشن قایق‌ها در چین قدمتی ۲۰۰۰ساله دارد. دوآن‌وو جی (Duanwu jie) به نام جشن قایق‌ها شناخته می‌شود چون در این روز مسابقات قایق‌سواری برگزار می‌شود. این مسابقه درباره روحیه کار تیمی است. هر تیم در قایق خود یک نوازنده طبل دارد که با نواختن طبل روحیه و ریتم تیم را تقویت می‌کند.

مسابقات قایق اژدها برای بزرگداشت شاعر چینی کو یوآن (Qu yuan) برگزار می‌شود. مردم در این روز حتی غذای مخصوصی می‌خورند. ژونگ ژی (zongzi) نوعی کوفته مخصوص روز جشن اژدها است که با نوشیدنی به نام شونگ هوآنگ ژو (Xionghuang Jiu) سرو می‌شود.

البته که در این جشن کادو هم وجود دارد. کودکان کاردستی‌هایی معطر هدیه می‌گیرند و آن را از گردن خود آویزان می‌کنند. این کاردستی‌ها را زنان چینی می‌سازند و برای شادی و سلامتی کودکان به گردنشان آویزان می‌کنند. این یکی از رسوم قدیمی و شیرین در روز جشن قایق اژدها است.

بیشتر بخوانید:  انواع هتل در چین

جشن نیمه پاییز

یکی دیگر از جشن‌های مهم و بسیار مشهور در چین جشن نیمه پاییز است. این جشن در فصل برداشت محصول برگزار می‌شود. در این جشن مردم چین بابت محصولات شکرگزاری می‌کنند و برای پرباری محصولات سال بعد دعا می‌کنند. ماه یکی از نمادهای مهم جشن شونگ چی جی (Zhongqiu Jie) یا جشن پاییزی ماه است.

این جشن در زمان ماه کامل برگزار می‌شد و شیرینی مخصوص این جشن به نام کیک ماه شهرتی جهانی دارد. برای درست کردن کیک ماه از پوره لوبیای شیرین استفاده می‌شود. گل نیلوفر آبی هم جزو نمادهای این شب است و از این گل برای تزیین استفاده می‌شود.

در این رسم چینی هم مانند دیگر مراسم سنتی این کشور، دور هم جمع شدن و کنار خانواده بودن ارزش زیادی دارد. اعضای خانواده برای هم آرزوهای خوب می‌کنند و به تماشای ماه کامل می‌نشینند. البته ماه در این جشن مهم‌تر از این حرف‌ها است. بعد از خوردن کیک ماه زیر آسمان شب اعضای خانواده از ماه تجلیل می‌کنند و به نوعی عبادت می‌پردازند.

اینها تنها بخشی از رسومات چین هستند. بیشتر این جشن‌ها قدمت باستانی دارند و به همین دلیل حفظ آنها برای مردمان چین مهم است. برای مثال جشن نیمه پاییز و عبادت ماه به دوران سلسله ژو (zhou) برمی‌گردد. البته امروزه بسیاری از این جشن‌ها به شکلی متفاوت برگزار می‌شوند.

برای درک این رسومات باید در فرهنگ چینی عمیق شد. اگر به فرهنگ چین علاقه‌مند هستید می‌تواند به یادگیری زبان چینی هم فکر کنید. گروه لرنینگ چاینیز با استفاده از بهترین تکنیک‌ها می‌تواند به شما در یادگیری زبان چینی کمک کند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسۀ محصول
  • امتیاز
  • قيمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • اندازه
  • اطلاعات اضافی
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه